Moja prva Blogomanija je ubola tačno u centar! Na stranu to što je atmosfera takva da i polu-introvert poput mene može lako da se upusti u komunikaciju sa nepoznatima i stekne neke nove drugare, na konferenciji su predstavljeni i neki domaći blogovi koji na ovaj ili onaj način ostvaruju zaradu (i gomila drugih sjajnih priča na koje ću samo linkovati u dnu jer nisu direktno vezane za bloging, ali su neverovatno zanimljive i korisne).
Postoji mali milion načina da zarađujete od bloga, ali svi se svode na dva osnovna tipa – direktno (radeći samo ono što je vezano za blog i njegovu promociju, naplaćujući mesto na blogu od oglašivača – profesionalni blogeri) i indirektno (da koristite blog kao portfolio onoga čime se bavite i da na taj način dolazite do posla). Neverovatno sam srećna što imam priliku da vam na ovaj način predstavim i jednu i drugu stranu.
Slučajno ili ne, sve blogove koji zarađuju a predstavljeni su na Blogomaniji vode žene
Nažalost, u ovom momentu još nisu objavljeni svi snimci sa konferencije tako da neke stvari ne mogu da vam predstavim „iz prve ruke“, ali prepričavam neke delove (i ostajem dužna za detaljnije snimke – čim budu objavljeni):
Ivana Popović ili Mali Iv, autorka blogaSlurporama&Cutensils je po struci industrijski i web dizajner a vodi blog koji se bavi sitnim stvarima koje ulepšavaju život (toplo preporučujem da ga pogledate) i čajevima.
Priču o njenom blogu će vam ispričati sama čim se dokopam snimka (divna, topla priča), sad bih naglasila ovo: Ivana na blogu piše o stvarima koje nemaju veze sa njenom strukom, ali primenjuje svoje znanje dizajna u fotografijama koje radi za postove i wallpaper-ima koje objavljuje na blogu. Ljudi su to primetili i počeli da joj pišu sa ponudama za honorarne poslove – dizajniranje pozivnica za venčanja mi je omiljeno :).
Dragana Paramentić je fotograf čiji blog Nasmej se, ptičica! je odlična ilustracija portfolio bloganapravljenog u niši, za ciljanu klijentelu – Dragana fotka venčanja, ali ne bilo kakva. Prelistajte njen blog, videćete na šta mislim. Ako ste u fazi planiranja venčanja i poželite da je angažujete, čini mi se da ima slobodan termin negde krajem zime – koliko fotografa znate koji su bukirani toliko unapred? Jep, zahvaljujući blogu.
Ovih dana ću objaviti i intervju sa Draganom u kojem ćemo detaljnije popričati o tome koliko joj je i na koji način blog pomogao da sebi napravi posao.
Brana Antović je novinarka koja je pokrenula blog, danas Brana’s Divine World. Modni i lifestyle blog. Ako ste već prevrnuli očima, prvo pogledajte blog; on je dokaz mog čvrstog uverenja da se i teme koje se redovno smatraju trivijalnim mogu obrađivati na vrlo pristojan način koji je ipak prijemčiv široj publici – to isključivo zavisi od pristupa blogera.
Elem, Brana je pokrenula blog kada je završila studije novinarstva, nakon desetina poslatih CV-a na koje nije dobila odgovor. To je bilo u oktobru 2010. U januaru 2011 je dobila prve ponude da radi kao novinar. Danas je urednica u srpskom izdanju magazina Grazia. Ponovo zahvaljujući blogu.
Iva Novičić je autorka još jednog izuzetno toplog bloga – Iva Did It. Reći da se njen blog bavi izradom nakita bilo bi potcenjivanje onoga što ona radi – pogledajte te tople priče o tome kako pravi nakit, koliko se trudi da upozna osobu za koju ga pravi i vreme i ljubav koje ulaže u to. I da, puno piše i o čajevima – ne znam u čemu je štos sa tim čajem, ali ove devojke su u potpunom zenu i ja planiram da im se priključim čim stignem
Iva je pokrenula blog kako bi ljudima približila to što radi na sebi svojstven način. I uspela je. Kako sama kaže, trudi se da uživa u tome i da održava balans između poslovnog dela i uživanja u onome što radi. Ne živi u potpunosti od nakita koji prodaje putem bloga, ali je zadovoljna – kad i ako bude bude poželela da poveća obim posla, ne sumnjam da će joj biti lako da to uradi.
Pogledajte i ove i ostale devojke na grupnom predstavljanju, dok ne dođu pojedinačna (nažalost, ne mogu da ih predstavim sve, mali je prostor, a ubacivanje snimka mnogo usporava stranicu i video najčešće padne, lakše je tamo da ga pogledate – gornji link). Uvod je bio tu tek da vas zainteresuje da pogledate – svaka od ovih devojaka je napravila sjajan posao od svog bloga, i uživaju u svemu tome!
A sada skandal! Blogerka koja trenutno u Srbiji zarađuje 1000-5000 eura direktno od bloga
Među predstavljenim devojkama samo jedna je u pravom smislu profesionalni bloger – Zorana Jovanović, Zorannah.
Na stranu čitava prašina koja se podigla oko njeposlednjih dana, Zoranu izdvajam samo zbog toga što je jedini domaći profesionalni bloger za kojeg znam (ako ih ima još, molim da se jave u komentarima – volela bih da ljudi čuju i vaše priče).
Zorana je u bukvalnom smislu reči napravila posao od svog bloga – njeni postovi su čitani u neverovatnim količinama, čitaoci je prosto obožavaju, a ona (deluje) potpuno uživa u tome što radi.
Njen poslovni model je u suštini jednostavan: putem bloga je od sebe napravila neku vrstu ikone za određenu ciljnu grupu koja ima potpuno poverenje u njene savete i preporuke. Znate verovatno po sebi da, kad je reč o bilo kakvoj kupovini, najviše verujete preporukama. E, pa Zorani plaćaju da ih preporučuje – neki modni brendovi su procenili da im je preporuka sa njenog bloga isplativija nego TV reklama ili neki drugi način oglašavanja.
Zorana ima svoj online shop, ima svoj realni Pop-Up Shop u Delta City-u, a od samih blog postova mesečno zarađuje između 1.000 i 5.000 EUR (u zavisnosti od broja klijenata tog meseca). Cena za link u postu ide do 500 EUR, a cena za kompletno brendirani post (npr da se slika kompletno obučena u jedan brend, sa pominjanjem samo jednog brenda u postu) iznosi do 1.000 EUR. Ona dnevno radi na blogu između 5 i 10 sati, od čega pola vremena troši na email poruke i komentare na blogu i FB.
Uopšte neću da ulazim u priču o „ekremizaciji“ društva a cenila bih kad ne biste ni vi, poenta je nešto sasvim drugo. Moj lični stav nema veze sa činjenicom da je devojka napravila ozbiljan posao. Tačka. Iz svake priče uzmite ono što vam koristi, a ostalo bacite jer je nepotrebno rasipanje energije.
Iz ove priče preporučujem da uzmete ono što je u njoj inspirativno – da je jedna mlada žena uz minimalne troškove napravila blog koji jako dobro zarađuje. I uz maminu pomoć koju ne treba zanemariti, ali poenta – moguće je. Nije lako i sigurno nije brzo, ali moguće je.
E sad, profesionalno moram da skrenem pažnju na par stvari vezano za deo toga kako zarađuje a koji je opisan u citatu gore.
Kredibilitet, prodaja linkova i sponzorisani postovi
Zorana može da naplati te cifre od oglašivača jer njena publika ima poverenje u nju i njene preporuke. To je ono što oglašivači plaćaju. Ako izgubi poverenje svojih čitalaca, izgubiće i zaradu. To nije slučaj samo sa njom, to je slučaj sa svim profesionalnim blogerima.
Prodaja linkova iz teksta i sponzorisani postovi su u tom smislu pipava teritorija. Sve što ona kaže na blogu njeni čitaoci smatraju preporukom, te se ovaj način sponzorstva može lako tumačiti kao izigravanje poverenja – „preporučuje nešto za šta je plaćena“.
Do ovoga ne bi trebalo da dođe ukoliko su zadovoljena dva osnovna uslova:
- Ako ona preporučuje nešto za šta zaista veruje da je kvalitetno – to je ona priča „ako neko hoće da mi plati za nešto što bih ionako preporučila, nemam ništa protiv“. Verujem (nagađam, ali pretpostavljam) da je u Zoraninom slučaju to istina.
- Ako se jasno naznači da je tekst sponzorisan. Na ovaj način je čitaocima jasno predočeno da je autor dobio materijalnu naknadu za to što je napisao / na šta je linkovao, a stalni čitaoci neće imati utisak da su prevareni ako negde procuri takva vest. Jasno naznačavanje sponzorisanih tekstova je, najzad, i moralno jedino ispravno. Nisam uspela da proverim da li Zorana ima praksu da obeležava sponzorisane tekstove (devojka objavljuje dnevno, maltene u svakom tekstu linkuje na nešto a nije mi se dalo da idem dalje od desetak stranica).
Ovo nije kritika ni podrška Zoraninog „blogovskog“ ponašanja, iskoristila sam njen primer kao zgodnu ilustraciju za priču o kredibilitetu čisto da biste znali da prodaja linkova nije nešto što se radi tek tako. Ne toliko važno, ali ni Gugl to nikako ne voli – dakle, obavezno naznačite ako je tekst sponzorisan. Zbog čitalaca, zbog Gugla i zbog sebe
Jako lepo objašnjen problem sponzorisanih tekstova, doduše sa druge tačke gledišta, imate u ovom tekstu (života mi, ne linkujem namerno dvaput na ovaj blog i nisam plaćena za to :D).
Linkovi ka predavanjima
Ostala sam sa početka teksta dužna snimke predavanja koja preporučujem (a koja su dosad objavljena). Prvi sam htela da embedujem jer ima direktne veze sa ovom temom i ima još sjajnih primera, ali mnogo usporava učitavanje stranice pa zato i do njega samo link:
Miloš Čirič: Networking kao način života (ovo sam uživo propustila zbog divnih devojaka odozgo – da nisam, bila bih ja na bini :D)
Ma, preporučujem sva predavanja, naći ćete ih na livetv.rs, ja ću dopuniti listu kad/ako objave još neka (i kad stignem da pregledam sve koje sam uživo propustila).
Нема коментара:
Постави коментар